Ibland hör jag folk säga ”åh, journalister vinklar så mycket”, som om det vore något dåligt. Jag vinklar gärna mina rubriker, och det är tycker jag är bra.

En rubrik består av få ord. Om man försöker representera en stor och komplex helhet med få ord, riskerar rubriken att bli allmänt hållen och läsaren förstår inte riktigt vad artikeln handlar om. Hur ska läsaren då kunna bedöma om artikeln är av intresse eller inte?

Bättre då att lyfta fram den brinnande punkten, alltså en liten bit av helheten. Läsaren kan då lättare ta ställning. Och när läsaren läser artikeln får den helheten serverad.

Observera att vinkla och att ljuga är två helt olika saker. Om din rubrik inte har täckning i artikeln kommer läsarna att tappa förtroendet för dig. En sann och vinklad rubrik finns alltid till för att hjälpa läsaren.

Så skriver du en bra rubrik

Kolla på rubriken nedan till en artikel av Hanna Wagenius. Artikeln handlar om många saker, främst lagar som skribenten vill förändra. Lagar som fackförbunden vill ha kvar. Hanna Wagenius går ut hårt mot facken, och detta väljer jag att lyfta upp, detta blir vinkeln.

Jag valde vinkeln eftersom det är sällan facken kritiseras för att inte bry sig om arbetslösa, och jag tycker att det bränner till här. Facken har ju som uppdrag att representera och organisera sina arbetslösa medlemmar, kritiken mot facket blir därför intressantare att lyfta än kritiken mot lagstiftningen.

20120401-230326.jpg
Vad tycker du om vinklade rubriker? Håller du med om att de kan göra det lättare för läsaren?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *