20120911-230126.jpg

Igår gick jag på en föreläsning med författaren, journalisten och litteraturvetaren Nina Björk. Nina pratade om konsumtionssamhället.

Enligt Nina har vi människor ganska allmänmänskliga behov. Vi vill bli älskade. Vi vill känna gemenskap och så vidare. Men vi har inte behov av att köpa massa prylar. Så hur ska reklammakarna få oss att köpa?

Inte genom att be oss handla deras prylar. Det funkar inte eftersom vi inte behöver prylarna. Istället påstår reklamen att vi ska uppfylla våra mänskliga behov. Och vägen till att få våra behov tillfredsställda är genom att köpa.

Kolla det här exemplet som jag fotade vid Järntorget:

20120911-230302.jpg

20120911-230329.jpg

Nina Björk har ju helt rätt! Vi vill ha kärleksbevis. Vi vill ha någon som stannar i nöd och lust. Marknadsförare känner till detta, och de försöker använda det för att få oss att köpa deras saker. Min egen reflektion är att vi alltid kommer att fortsätta vara missnöjda, hur många kanelbullar eller kaffekoppar vi än köper, om det vi i själva verket söker är kärlek.

20120911-230154.jpg

Nina Björk signerade ett exemplar av sin nya bok Lyckliga i alla sina dagar. Jag har gömt den under sängen så att jag inte tjuvstartar läsningen innan jag är klar med att läsa nuvarande bok av bell hooks.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *