Språkintroduktion – både faktakunskap och språkkunskap

De bästa lektionerna sker då jag blir avbruten tjugo gånger för att svara på frågor. En sån lektion hade jag idag! Det är roligt att lämna mitt manus en stund för att istället rikta in mig på vad just de här eleverna vill ha svar på.

När jag undervisar för språkintroduktionselever (även kallat sprint-elever) varvar jag ämneskunskaper med språkkunskap. Det tar lite längre tid men kunskapsmässigt har jag samma mål som med svenskfödda elever. Jag tycker också att det är extra viktigt att få eleverna att prata, eftersom det är viktigt att de känner sig trygga i att använda språket för att prata om relationer och livsfrågor.

Jag träffade två språkintroduktionsklasser i Västerås. Efteråt tog vi gruppbilder. De som kom fram först var killar. Så när vi tagit bilder sa någon: ”och nu vill vi få en bild med bara oss tjejer!” Därför blev det en gruppbild med tjejer och en med killar.

Tack för idag, alla elever!

Spread the love