är näthatarna

Min blogg har sedan starten nått sina läsare främst genom Facebook och Twitter. Jag har postat en länk och sedan har publiken hittat hit och själva postat länken vidare.

Men i förra veckan hände något nytt. En främlingsfientlig sajt länkade till mig, vilket gav mig en ny publik. Det rasslade till i kommentarsfälten och jag blev därför tvungen att införa förhandsmoderering av kommentarer.

Ett omedvetet experiment

Det som hände mig i förra veckan är intressant eftersom det går att tydligt avgränsa rörelsen i trafik och ta reda på en fråga som jag länge ställt mig: Hur många är egentligen de här ”nationella” som fyller kommentarsfälten?

Enligt dem själva är de många. Ja, de menar ibland att de till och med representerar majoriteten. Ofta ser jag kommentarer som är formulerade inte som att ”jag” tycker något, men att ”vi” eller ”allmänheten” har en åsikt. Och att de som säger emot är bara en liten klick inom media.

Så hur står det egentligen till?

Förra veckan hade jag 482 besök från nationella via en främlingsfientlig sajt. Övriga besökare var 3837. De övriga lämnade 2 kommentarer under veckan. De nationella postade i sin tur 21 kommentarer.

Hårdraget kan man säga att om man läste en nationell kommentar på min sajt betydde det att sajten haft 23 nationella besök. När man läste en kommentar från övriga personer så hade sajten haft 1918,5 övriga besök.

Sett till antalet kommentarer såg det ut som att de nationella var i majoritet.  Men om övriga hade kommenterat i lika hög utsträckning som de nationella skulle siffrorna i kommentarsfälten varit 21 mot 167.

Möjliga slutsatser

Ibland ser man kommentarsfält där många ”nationella” debatterar mot några få personer med övriga åsikter. Det är då lätt att tro att de nationella är fler, vilket inte behöver stämma. Sett till siffrorna på min blogg ligger det lika många människor bakom en kommentar från övriga som bakom 83 nationella kommentarer.

För personer som jag själv, som sysslar med publicistik på nätet, är det också viktigt att hålla i minnet att innehåll som driver många kommentarer inte behöver vara samma sak som innehåll som driver hög trafik.